Train de Trainer
Trainen is een vak; het trainen van trainers ook. Ik richt me op (beginnende) trainers, mensen die collega’s of klanten (gaan) trainen vanuit en over het eigen vakgebied. Hoe breng je als deskundige je eigen kennis en vaardigheden effectief over op anderen?
Voorbeelden:
- Winkelmanagers die medewerkers trainen in de formule of in klantgericht werken
- Stafmedewerkers die collega’s een bepaalde systematiek moeten bijbrengen
- Technici die afnemers wegwijs moeten maken in een softwareprogramma
- Medewerkers die presentaties/ instructies geven op introductiedagen voor nieuwe medewerkers
Een greep uit de mogelijke onderwerpen:
- Inventariseren van leer- of informatiebehoeften
- Afstemmen op het niveau van deelnemers
- Formuleren van leerdoelen
- Leerstijlen en de betekenis daarvan voor de training
- Maken van een draaiboek
- Werkvormen
- Eigen gedrag als trainer t.o.v. deelnemers
- Presentatie- en communicatievaardigheden
- Omgaan met de groep
- Omgaan met inhoud en proces
- Weerstand
- Toetsen en evalueren
Kenmerkend voor mijn train-de-trainer-programma’s is de relatie met de werkpraktijk van de deelnemers. Ze verzorgen bijvoorbeeld eigen mini-trainingen, maken praktijkopdrachten, brengen eigen casuïstiek in en/of ontwikkelen (delen van) hun eigen training. Dit alles in een kleine groep en veilige sfeer zodat we werken aan vaardigheden én vertrouwen.
Neem contact op